Satu Malaysia Rawks The World. | Gitarputeh


Saturday, October 15, 2011

Satu Malaysia Rawks The World.

Assalamualaikum.

I've tried to make a conversation.


Hello Satu Malaysia addicted boys and girls. Kalau tengok zaman sekarang perangai manusia makin.. err.. pelik. Kan? Yeah. I mean like dengan adanya gadget gadget canggih, semua orang akan menghadap gadget tu. Yeah. Aku admit dalam sekecil kecil gadget sekarang mampu menghubungkan satu dunia. Like the gadget is the real life. *terasa*



Bila kita perhatikan, pasti ada yang kadang kadang tersenyum ketawa and menangis depan gadget. Yeah. Bila kita nampak orang tersenyum senyum depan laptop or pc, kita akan rasa pelik tengok orang tu. And tanpa kita sedar, orang lain pun rasa macam tu jugak bila nampak kita tersenyum senyum ketawa depan laptop or pc or apa apa gadget.



Yes. Aku tahu ada yang akan melawan statement ni dengan "eleh. Bukannya tak tahu yang dalam laptop ni ada banyak benda. Like the whole world is in this screen lah babe.". But that's the truth. Aku admit aku pun selalu jugak tersenyum senyum depan screen gadget aku. Nak nak masa menang main game. Its obviously rasa macam heaven bila menang tahu?

 

And it's really annoying bila aku cuba untuk berborak dengan orang yang menghadap screen gadget. Bila aku tanya memang lah dijawab. But it doesn’t looks like a conversation. Mana tak nya. Mulut memanglah jawab soalan, tapi mata langsung tak bertentang. It's really awkward over there. And lastly aku ambil keputusan untuk tengok tv.



 Find my own entertaintment.


Semenjak cuti and sekian lama tak tengok tv, aku pun bertekad untuk mendatangkan nafsu tengok tv masa hari khamis. Tangan semua dah siap sedia pegang control. Duduk kat sofa yang gila punya empuk. Bantal besar. Peh. And dengan bosannya aku layan iklan iklan tv (sebab tak ada cerita best). 



And aku tak sangka tv bukannya buat aku khayal or leka. Sikit pun tak. Tapi mual. Yeah mual. Asyik asyik iklan Satu Malaysia Satu Malaysia. And the Satu Malaysia aku boleh tengok ada kat mana mana. Yeah. Semua benda nak Satu Malaysia. Even spenda pun ada jual jenama Satu Malaysia.



So, korang pun join setuju dengan penerimaan ideology Satu Malaysia. Aku wonder. Why and why and why kita tak terfikir untuk agungkan Satu Agama instead of Satu malaysia? Yeah. Satu Agama. I mean, kalau korang terima ideology Satu Malaysia. It seems like korang setuju dengan penerimaan kepelbagaian agama. So, what the hell is wrong with that, kan?



 You did know that is wrong.


Let me tell you what is wrong. Once kita terima bahawa kat dunia ni ada kepelbagaian agama, it means like kita ni setuju dengan Allah menurunkan agama yang tak boleh diterima oleh semua kaum. Seolah olah macam kita setuju dengan Allah tak tahu bahawa bumi ni ada kaum yang tak boleh terima Islam. 



Which is, seolah olah macam kita terima yang Agama Islam tak sesuai untuk pelbagai kaum. Yes. Terima ideology tu bulat bulat dengan melaung kan Satu Malaysia  Satu Malaysia and Satu Malaysia. Hell Yeah. Ideologi 'Satu Malaysia' yang kita agung agungkan.



Guys. I suggest we should change the word 'Satu Malaysia' to 'Satu agama : Islam' . Just think again. Ingat lagi tak entry aku pasal media memainkan peranan untuk kefamousan seseorang? Yes. Di sebab kan media asyik keluarkan iklan pasal satu Malaysia. Sebab tu secara tak sengaja kita rasa macam its okay to be 'Satu Malaysia' with pelbagai agama.



Awkward moment [Link]


Just like music. Mula mula kita kata tak suka dengan lagu cinta muka buku. Always keep on trolling that song. Here and there. Tapi lagu tu asyik berkumandang kat mana mana. Kat pasar malam, KFC, Macdolee, kedai buku, toilet jusco and even mapley. Like " the song is everywhere. I'm going to die". Bila asyik dengar, kita secara tak sengaja terikut ikut menyanyikan lagu tu. I hate when that happens. But that's the facts.



So, aku bukan nak damn sapa sapa. Just for reminders je. Aku nak tekan kan kat Islam. Yeah Islam. Bukan melayu taw, tapi Islam. Kita kalau dah setuju dengan ideology agama Allah tu tak boleh diterima oleh pelbagai kaum, thats mean kita setuju yang Allah tu tak tahu agamaNya tak boleh diterima umum. Which is kita dah meragukan zat Allah. Just Satu Agama: Islam tu aku rasa lebih proper untuk di agungkan.



Tapi nak buat macamana kan? Kita kena sesuaikan diri dengan environment. Memang ramai orang tak suka dengan ideology islam even Islam adalah agama yang benar sebenarnya. True story. Tapi tak salah untuk meluaskan agama Islam. Secara mesra environment. Banyak cara ada. The best way is hit them indirectly. Sebab manusia tak suka kita sampaikan benda yang betul  secara direct. Even girls pun lebih suka lelaki yang tricky than lurus bendul boys kan? Hehehe.



Personally, aku tak rasa Satu Malaysia tu patut dikaitkan dengan semua benda sampai nak psiko semua rakyat Malaysia dengan cogan kata tu. Setakat untuk kerjasama, its okay. Sebab dulu pun Rasulullah ada berurusan dengan orang Jahilliyah. But nak relate kan Satu Malaysia sebagai satu asas manusia, I dont think so.

Sekian



.


25 comments:

Domu-kon said...

agak setuju dengan entry tu.. semua terjadi sebab kita tak letak agam sebagai no 1.. dgn istilah laen..semua dah jadi sekularisme.. mengasing agama dalam kehidupan.. even though islam itu ad-din..the way of life.. (maap membebel)..

syabab said...

sgt2 setuju ngn pendapat kamu... islam solusi terbek tuk membentuk ukhwah antara kepelbagaian kaum... malangnya ramai melihat undang2 tuhan itu sebagai kuno ato xreleven... hmm sedih tul... t bila bencana menimpabr lah manusia nk sedar diri...huhu

riff rahim said...

This one is so true red. you did a good job. :)

fyy mokhtar said...

ahaaaaaaaaaaaaaaa. ye la kan. betul sgt tu :D muka buku muka buku pun dah jadi awkward!

Nazirul Suhaimi (Razi Suhaimi) said...

bila bercakap dengan orang yang mengadap skrin gadget..
oh memang tak menarik bersembang dengan diorang..
t.t <--rs mcm sembang sorang2

senyumSOYA said...

^^"

jom p HIMPUN red...
bukan cerita politik gila...
tapi akidah islam yang makin gila2..

semoga kita diberi keampunan ..insyaAllah

hanazainal said...

satu malaysia..rkyat d dahulukan pencapaian d utamakan :yes

FADZ said...

salam..

bg aku idea 1 agama tu boleh diterima pakai..aku setuju ngan ang 1OO%..

tapi cuba bayangkan bila ia meluas seperti idea 1 malaysia..kalau aku agama buddha or hindu konpem aku bengang ngan idea ni sebab masing2 rasa agama diorang lah yang benar..

dan mungkin ia akan menimbulkan rusuhan, pergaduhan, benci membenci..kan da x aman..

yang penting kita kena bukak mind depa ni biaq depa sedar BETAPA INDAHNYA ISLAM..

sorry komen panjang..sekadar pandangan..=]

Rosalia said...

pndgn yg bgs:) btl jgk ape yg dikatakan. terfikir sejenak.

erysweetie said...

betul2...iklan jek overrrrr...

aku pun naik nyampoh tgk tibi...

rhm slzr said...

Tulah, berlambak satu malaysia sana sini. baju pun nak jugak cop 1malaysia. mcm 1yahudi pula.

Eyka said...

hye ustaz..

keh keh keh :P

Nurul Ashikin said...

agenda politik semua tu.. nak buat camana ..kitakan mentimun...nak x nak ikut ja

Fahmi Jaafar said...

setuju bro! 1malaysia, 1spender, haha itu ideologi mmg xley pakai. rakyat x sedar yg kerajaan tgh dok berusaha nk samaratakan sume kaum, n nnti sedikit demi sdkit melayunye kelebihan akn terhapus. tahniah najib trick anda sikit2 berjaye.. :)

missa said...

hands up ! setuju2...
missa rasa satu malaysia sangat mengganggu dan menyusahkan.
mintak maaf laa over cket. tp mmg tertekan ngan konsep nih.. sikit2 satu mlysia. pffft... hehe . peace... =)

Reen said...

setuju gilaa. tp the problem is, negara kita ni mcm dah mempolitikkan agama. maybe sbb nak bg nampak semua bersatu padu so semua pun undi dia, dia wujudkan ideologi ni. tak dinafikan banyak kebaikanny tapi tak tahan bila terlalu diagung2 kan. act,sebelum kita buat, israel dah ada slogan 1israel. so i dont know whether "we ere inspired by them?"

ilyia syafira said...

great thinking bro . :)

Jeszyuu said...

setuju! dan setuju sekali.. tiada yg lain melainkan setuju! XD

gilaweb said...

tiap manusia ada panggu dia sendiri bila menghadap tuhan ....

gilaweb said...

nantikan mahsyar....

gadis a-pearl said...

serius .....


































aku ....











































tak faham kenapa kene ade spenda !malaysia = ="

Mek Onie said...

dari atas sampai bawah aku setuju.... please ah,kalau kita duk lepak or someone tny soalan,jgn lah tak pandang muka kawan yg bertanyakan soalan tu..macam tak sampai sesatu conversation tu, huhu...nak-nak kalau time lepak dengan member agenda utama memasing layan gadget,hallo! nak layan gadget sila balik rumah lah kan,huhu..


satu malaysia? aku memang dah lama tak sokong dengan satu malaysia ni, huhu *senang je kan aku cakap*

Anonymous said...

wahhhhh.... aku setuju macam nak nanges dah baca entry ni. huahuahua

rozeeta rashid said...

1 malaysia. hak melayu dan islam kat malaysia makin berkurang.

AleeyaLiya said...

betul jugak tuh...negara kita kan negara islam tpi rakyatnya xmcm islam sgt pun..lebih ramai penduduk agama lain brbanding agama islam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...