Sebab Kenapa Orang banyak Bergaduh Bila Ada Yang Menyuarakan Pendapat. | Gitarputeh


Monday, February 06, 2012

Sebab Kenapa Orang banyak Bergaduh Bila Ada Yang Menyuarakan Pendapat.

Assalamualaikum.



Hai. Saya bukan peminat korea.


Hello Boys yang petah menjawab dan perempuan yang banyak soalan. Psttt. Nak tahu tak? Aku pernah kena tegur, "Blog kau adalah blog kedua yang aku jumpa suka sangat side kat boyes (boys) dan suka kutuk perempuan kat pendahuluan" Well. Bukan aku sengaja. Honestly, ianya best. And benda betul. Perempuan selalu tak ada modal nak back-up diri sendiri kalau berdebat dengan lelaki. Haha.



And talk about berdebat, aku ada dapat satu permintaan dari unknown user kat Formspring. Ia berbunyi begini :


"Red. Boleh tak You ulas pasal, erm melawan dengan bagi pendapat. Yela niat kita bukan nak melawan, just bagi pendapat, tapi sometimes orang tu tak boleh terima, dia rasa bila kita cakap je..rasa kita menentang dia, lawan cakap dia. At last kena iyekan je semuanya. Tq. With love <3"


Well, secara amnya, aku tak dapat nak ulas pasal benda ni. But, aku boleh cakap yang ianya adalah masalah percanggahan pendapat. Yes. Mulut orang annoying kat fb kita boleh terus tekan pangkah. Tapi mulut orang kita nak tekan pangkah celah mana, betul? Ehem. And again. It's all about opinions. Pendapat. Something yang tak statik. Sentiasa berubah-ubah.



Art is free to think


Basically pendapat ni sebenarnya umpama art. Seni. Yes. Seni itu meluas. Setiap orang punya seni fikiran adalah tak sama. Cuba aku suruh korang bayangkan bulatan. Dah? Okay bulatan korang macamana? Eh bulatan kita mana sama. Aku punya bulatan ada border warna unggu pastu ada bulatan lain kat border tu. Korang punya apa ada? Plain? Haha. Eh takpe takpe. Kira lawa lah tu. Heh.
 


So apa yang punca berlakunya percanggahan pendapat? Siapa tahu? Anyone? Ah sudah. Semua tak nak jawab. Takpe. Biar aku jawab sendiri. Aku tahu. Aku tanya, aku jawab. Cool kan? Okay Syy. Ehem. Again. Kat atas aku ada sebut yang pendapat ni tak statik. And its means terbahagi kepada dua. Which is pendapat yang kukuh dan pendapat yang general.




What the pencil is pendapat kukuh?
Pendapat kukuh adalah pendapat yang dah ready dengan bukti dan isi-isi bernas dengan skop-skop tertentu yang boleh buat orang lain terdiam bila kita gunakan nya untuk berdebat. And then kita end up dengan smiles. And normally pendapat kukuh ni sentiasa menang kalau digunakan pada masa yang betul.



And the other best stuff is orang yang cuba nak membidas kita akan terdiam. Bayangkan, kita end up dengan smileys, dia pulak terdiam. Terasa cool gila! Haha. Like menang bila lawan siapa-dapat-remote-control dengan adik masa berebut nak tengok tv kat rumah. HAHA.





What the eraser is pendapat general?
Basically ia adalah pendapat yang terlalu am. Tak ada skop-skop tertentu. Cabangnya masih terlalu luas. Pendapat yang rapuh. Situasi yang paling senang nak buat korang faham adalah : Cikgu bagi korang tengok satu pokok, then cikgu suruh korang bagi tahu apa yang korang nampak. Then korang jawab, "ada sebatang pokok". That's all.



Wal hal korang boleh jawab lebih dari itu. Ie. Korang boleh nampak dahan, daun, proses fotosintesis. Which is pertukaran dari karbon dioksida kepada oksigen. And many more. And that is general. And biasanya orang tak ada ilmu yang cukup je akan gunakan pendapat macam ni untuk back-up diri sendiri bila kena debat.



As for my general view, dua-dua tu sebenarnya adalah pendapat. And kalau kita berdepan dengan orang yang menyatakan pendapat general tu, just hormati pendapat dia. Kalau kita ada pendapat yang kukuh, jelaskan pada dia kat mana pendapat dia yang salah tu. Secara baik. And bukannya melawan balik dengan kemarahan yang marak dalam hati.



Take a step or you left behind


Yet, kalau dah bercanggah canggah pendapat tu, take a step lah untuk baiki mana yang perlu. Bukan terus berdebat. Yes. Take a step. Kalau tak sampai bila bila lah masalah takkan selesai. Actually ada banyak contoh. Tapi aku ambil paling senang. Lelaki sound perempuan jangan tengok bola sepak sebab ternyata aurat lelaki terdedah kat sana.



Disebabkan dah terlalu musim bola sepak, dia kekal dengan pendirian nak tengok and then debat dengan lelaki, "macam lah lelaki tak tengok aurat perempuan. Kat lua tu banyak". And then diorang pun berdebat tanpa henti. Yet. Tak ada siapa pun ambil langkah nak baiki kesilapan. And finally, is the problem solved? Nope. Noooooooooooooooope.



And ada satu lagi penyakit kenapa orang susah nak terima pendapat orang lain. And guess what? Okay fine. Sekali lagi aku tanya aku jawab. Yelah. Blog aku kan? Ehem. And the answer is umur. Many of us suka sangat pandang pada umur kalau nak terima sesuatu pendapat. Konon nya lagi tua seseorang lagi banyak pengalaman, pengetahuan dan kebenaran dia ada. Fake.



Experienced the jungle


Umur bukan lah penentu seseorang tu banyak pengetahuan, pengalaman, kebenaran and others. Sebab pengalaman mengajar. Kalau tak percaya, korang petiklah seorang manusia dari bandar yang berumur dan tak pernah masuk hutan dengan anak orang asli yang muda. Korang letakkan dua orang ni dalam hutan. Tengok siapa boleh survive? Kalau dua dua orang ada pengalaman, InsyaAllah dua dua boleh survive. Kalau tak ada pengalaman? Guess what happens.



So, Dipendekkan cerita, aku memang tak boleh nak buat apa apa ulasan pasal masalah orang yang anggap kita nasihat tu seperti kita cuba nak melawan dia. Apa yang aku boleh cakap adalah dia tak ada point atau dia anggap diri dia tua dan dia betul sentiasa.



Yet, sikap macam tulah kita tok sah ikut ye. Not cool. Serius not cool. Even rasulullah ada bersabda "Jangan melihat siapa yang bicara tapi lihatlah apa yang dibicarakan" (Hadith diriwayatkan Saidina Ali bin Abi Talib). And terima jelah yang most perempuan akan kalah bila berdebat dengan lelaki. Sebab kajian dah menunjukkan cara fikiran lelaki adalah dua kali ganda meluas dari perempuan. Yes. I know. Life is unfair. Deal with it. Heks.



Sekian



.


21 comments:

Anonymous said...

aku agak anti ngan gmbr bintang terbalik...hahaha

Unknown said...

wow...really suka dgn blog awk..syg..ni bru kli kdua dtg ke blog awk..
sy sllu kalah bla nx bgi pndpt..lwn ngn kwn sy..dia byk pngaruh..dia ckp pa suma org prcya..sy ckp bnda btul,org wat blur ja..hahaha...
apala..xlyk msuk berdebat nih

MUKA BERJERAWAT?PANDUAN ADA DI SINI!
http://pulsowanie.blogspot.com/2012/02/panduan-untuk-kulit-berjerawat.html

Unknown said...

wow...really suka dgn blog awk..syg..ni bru kli kdua dtg ke blog awk..
sy sllu kalah bla nx bgi pndpt..lwn ngn kwn sy..dia byk pngaruh..dia ckp pa suma org prcya..sy ckp bnda btul,org wat blur ja..hahaha...
apala..xlyk msuk berdebat nih

MUKA BERJERAWAT?PANDUAN ADA DI SINI!
http://pulsowanie.blogspot.com/2012/02/panduan-untuk-kulit-berjerawat.html

NoonaQQ said...

kemain panjang noona tarik nafas baca entri red nih BUT disebabkan penggunaan bahasa red yg harmoni even rojak la skit tapi BEST!

noona suka baca sampai ending..mean,noona x lost pun bila baca entri red.. sometimes entri org ni yg pjg berjela,org xkn baca sampai hbis tau sebab ayat nye boring..and kdg2 dorg sibuk kopi teh..

tapi tahniah la kat red ea,pandai create ayat yg pjg mcm ni sampai jenuh mata and jari scroll sampai bwh but noona masih dapat baca and enjoy sampai hbis..tahniah red.. =)

kalau ade pertandingan wat karangan,bgi red menang je la kan?hekhek

dRopPuc!noo™ said...

Ada 2 group of people bagi droppu,
1)Open-minded
2)Close-minded

Jadi close-minded x best, dan open-minded itu coool.. Bhahaha.

Shiqin Sunshine said...

heheh...betol la tu red... :geleng tapi, memang susah nak cari orang yang boleh terima pendapat kita walaupun kita ade bukti kukuh...

yes...the problem is umo....lg2 kita ni muda....nak plak bg pendapat kat org yg lebih berumur dr kita...mesti punya diorang rase tercabar...


the best way is the way u give the opinion ....creative or not....

kalau BL, BL buat2 tanya err...buat2 konon2nya kita ni naif tak tahu pape...tapi kat soalan tu dah terselit pendapat bernas kita konon2nya... hikhik ><



kalau diterima mungkin org akan respond "eyhh, adik haaa betol lah tu....maseh bnyk2 dikk"

><,

Mimi Jazman said...

dan Rasulullah saw sendiri juga ada menyuruh umat Islam untuk mengelakkan perdebatan..

dan kalau perlu sangat..masing-masing boleh berpegang pada pendapat masing-masing tetapi dalam masa yang sama..kena hormat pendapat orang lain jugak..

dan biasanya..berdebat orang melayu zaman sekarang..terlalu tak beralas.. dah la orang melayu ni sangat memmentingkan kesopanan.. so..kebanyakan orang melayu..mudah untuk terasa apabila orang lain mengeluarkan pendapat..

sebenarnya..yang menyebabkan pergaduhan selepas perdebatan adalah berpunca dari nada suara yang digunakan.. 10% of quarrel is caused by misunderstandings.. but 90% of quarrel is caused by tone used.. :)

The Crow said...

Dulu mase sekolah2. Crow selalu pk. Kenapa sunnah nabi terpisah dengan 4 mazhab iaitu 4 ciri pandangan yang berbeza dari sudut tafsiran lisan, perbuatan atau fakta dari sunnah Rasulullah saw melalui Al-Quran.

Pernah juga mencari jawapan, namun sampai sekarang gagal. Cuma crow pk. Manusia ni mempunyai fitrah iaitu memberi penilaian melalui skop tersendiri yang mana dirasakan wajar untuk dipertahankan. Dan debat adalah bercanggah pendapat. Tapi kalau ada yg menuduh ia sbgi melawan, itu luar dari definasi berdebat. Itu dipanggil ketidak puas hatian lalu mengguna alasan seperti perbezaan usia, lelaki adalah sentiasa betul atau belum cukup matang untuk berfikir demi memenangkan pendapat. Koh3..

"Yet, kalau dah bercanggah canggah pendapat tu, take a step lah untuk baiki mana yang perlu. Bukan terus berdebat. Yes. Take a step. Kalau tak sampai bila bila lah masalah takkan selesai." By RedGitarputeh

Diantara sebab, byk negara menggunakan revolusi idealism berhaluan kiri dan kanan adalah bg membandingkan tahap kejayaan satu2 plan pendapat/idea yg mereka pertahankan. Jadi crow fikir, sejauh mana cakap2 kosong seseorang itu berdebat lebih baik membuktikan hasil terhadap pendirian masing2 dahulu dan nescaya ini lebih berkesan drpd merendahkan pendapat org lain secara terus.

Atau nak cara yg mudah? Debat di kira menang dgn jumlah sokongan yg lebih ramai. :hoho

Komen kelaut! XD


(^______^)

TUGAU GATES said...

daripada berdebat,bagus gi berak.hahaha.nice entri bro :)

Jeszyuu said...

banyak nye entry dalam komen :pening

Abu Yusuf said...

Assalamua'laikum brother,

Seronok dan menarik ulasan artikel ini.. solute!! masyaAllah..

Actually ada sebuah hadith tentang meninggalkan perdebatan:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Aku akan memberikan jaminan sebuah rumah di pinggiran syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia benar, dan rumah di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan dusta sekalipun dia bergurau, serta rumah di bahagian atas syurga bagi orang yang akhlaknya bagus”. [HR. Abu Daud dalam As-Sunan (4800). Rujuk As-Saheehah (494)]

Tak salah berbeza pendapat, tapi mcm komen sedare kat atas cakap, kenalah open-minded. Luaskan dimensi pemikiran bila berdiskusi. Apa yang jelas2 benar dan sahih, kita cuba ikut sekalipun itu bermakna akan jatuh air muka kita. Kebenaran jauh lebih mulia dari air muka..

Kalau saling tak bersetuju juge takpe, tapi tak salah terus berbincang dalam kasih-sayang. Atau tangguhlah dulu perbincangan tu kalau nampak mcm tegang.. Tak perlu cela-mencela dan saling mencari2 kesalahan individu yang lain, tapi cari2lah kebaikan2 yg ada pada diri orang lain..

Kdg2 dalam byk isu, mmg due2 pendapat pun betul.. Analoginya ada sorang ni kate die suke makan sup, sorang kate suke makan kari.. Aduh, due2 pun halal belake.. takde isu pun nak debat mane lagi disukai ramai.. ikut je selera masing.. ;)

Jomlah kita ikut ajaran hadith di atas. Sekalipun kita benar 200%, 1000% ke, tak perlulah berbalah utk tegakkan pendapat kita kalau pihak lawan tak sudi terima. Biarlah dia dengan pendapat dia walaupun ketara nampaknya dia tegakkan benang yang basah.. Semoga suatu hari nanti Allah berikan hidayahNya kepadanya.

Saya berdoa moga kita sentiasa tergolong dalam orang yang baik akhlaknya dan kita semua masuk syurga sama2 & live hepili eber after. Ameen ya rabb.

Sorry ampun komen terpanjang. Wallahu a'lam.

Unknown said...

hrmm..tu lah manusia ....mcm gini la ...xleh nak buat apa ..tp nice info . :D

Regina said...

Amazing pictures!

Unknown said...

entri berat ni....






-kami blogger

Ahmad Sabree said...

nice ") nice ") like :) like :)

singgah sini n bace entry...
entry yg cool n blog yg superb!

i follow you...
follow me back okey....

http://shaberry92.blogspot.com/ (blog kpop)

http://sabryoppa.blogspot.com/ ( personal blog)

nice to mee you...
thanks!

Ckin Kembaq said...

setuju jugak.. ^_^

FADZ said...

assalamualaikum red..

pabila memberi pendapat, ia sgt berkait rapat dgn ego dan perlu diingat manusia itu ada ego yg tinggi dan akan tenggelam dengan egonya kalau penghayatan iman yang rapuh.=D

well i'm really like yr blog en.red..=D
sempoi n kemassss sgt cam blog girl..hehe
and i think im fall in love with yr writing..=)

Abu Huzaifah said...

berdebat kadang2 boleh mnyebabkan salah faham antara satu sama lain... jika nak berdebat, siap sedia kan idea, pendapat, sokongan dan pandai bercakap... :)

farahNothman said...

di akhir perdebatan manusia akan jadi lebih matang. x gitu?
sebab, bila dah habis berdebat baru otak tu nak fikir balik rasional kate2 yang di keluarkan tadi. hehe
*senang cite. bile dah cakap baru pikir :)

Unknown said...

disebabkan percanggahan pendapat yang membuatkan adanya pergaduhan


nice blog
im follow ur blog

anda ditag
http://sayacikamal.blogspot.com/2012/04/segmen-blogwalking-follow-by-hajar_20.html

chechaq said...

"Many of us suka sangat pandang pada umur kalau nak terima sesuatu pendapat. Konon nya lagi tua seseorang lagi banyak pengalaman, pengetahuan dan kebenaran dia ada. Fake."

sangat suka ayat tu..haha..terimakasih..terimakasih..
n3 ni bg aku inspirasi nak hadapi hari esok..thnx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...