pg 41 : buat apa nak bermuram, kalau kita tahu cara untuk ceria. | Gitarputeh


Tuesday, March 22, 2011

pg 41 : buat apa nak bermuram, kalau kita tahu cara untuk ceria.

Assalamualaikum.



Matahari tak bersinar tanpa hadirmu. Bulan tak bercahaya tanpa katamu. Pelangi tak berwarna tanpa sentuhan senimu. Ah.! Apa yang red merepek ni.?! Okay sudah sudah. Apa.? Red dah jatuh cinta, kata korang.? Ehem. Ha ah yelah. Jatuh cinta pada Allah. :) setuju.? Okay kira setujulah tu kan.? Kata kata jiwang kat atas pun sesuai untuk cintakan Allah :)



 "kau ni happy go lucky aje lah red. Untung kaw." ~anon


Haha. Apa kau merepek hah, anon.? Sume orang pun boleh bahagia and happy lah dher. Opss. Sorry. Ingatkan diari tadi. Haha. okay kidding. Ni hah. Meh red kongsi sikit.



"untungnya diorang. Bahagia aje. Macam tak ada masalah"


Ehem. Hello. Mana ada manusia yang tak ada masalah. Haha. Okay. red bukan nak cerita pasal setiap orang ada masalah, tapi tentang kita kena cari benda yang buat kita bahagia. Yup. Entri ni sesuai for those sape sape yang ada thought macam anon kat atas or yang kept on thinking "kenapalah aku tak boleh bahagia macam diorang" .


carilah style korang untuk ceria.


First, yang mesti ada kat dalam buku korang adalah ceria punca bahagia. Yup, ceria. Mana punca ceria.? Kenapa kita tak ceria.?



First. Sebab kita jauh sangat dengan Allah. Tak dapat hidayah weyh. Yelah. Bila kita jauh dengan Allah, macamana Allah nak dekat dengan kita, kan.? Cuba bayangkan, kita jauhkan diri daripada orang, then, mestilah orang akan jauhi kita. And yet cakap, "sombong nya budak ni".Setuju.? Jadi, start lah dekatkan diri dengan Allah.



Yang kedua, jahil. Ye. Jahil. Kurang pandai. Ehem. Means, kita tak pandai nak cari bahagia kita. Biasa nya, orang yang macam ni, dah tak pandai cari punca ceria, yet, tak nak bertanya macamana nak cari punca bahagia. Kategori ni lah yang biasanya orang kata bodoh sombong.



Ehem.



Kalau tak percaya, korang perhatikan lah orang orang yang ada aura hitam sekeliling korang. I mean, mereka mereka yang selalu selalu muram tu lah. Diorang tak pandai bercakap, yet, tak nak pulak cuba untuk bergaul. Ada tau orang macam ni masa red zaman sekolah dulu.


Jawapan bagaimana adalah pada perspektif korang


Okay fine. Kat sini red bukan nak down kan orang, tapi red nak bagi tahu yang orang ceria dan muram tu sebenarnya neutral lah. Yeah neutral. Means,  dalam buruk ada baik. Dalam susah ada senang. Benda ni kita kena ingat. Apa yang buat orang tu ceria or muram adalah dari perspektif orang tu sendiri. Macam yang red cakap previously.



Kita muram sebab kita sendiri yang pilih untuk tengok kesan jangka masa pendek. Langsung tak tengok kesan jangka masa panjang. Red memang lah pretty sure yang kesan jangka pendek ni nampak problematik. Kesan jangka masa panjang yang cerah pulak, di abaikan nya. Itu lah puncanya kita boring ,moody, sedih and sebagainya lah. Ianya dipengaruhi oleh kesan jangka masa pendek.



Ehem.



Kalau korang perasan, persekitaran kita pun boleh mempengaruhi keceriaan dan kemurungan kita. Let see. Pakai baju hitam, seluar hitam, topi hitam, kasut, stoking, hitam. Semua warna warna muram. Mana tak mood kita pun muram aje.


Cuba pakai kaler yang ceria ceria sikit. Macam biru laut ke. Hijau daun ke. Oren ke. Okay lah. kalau setakat baca, memang lah korang tak percaya. Cuba korang bayangkan lah. kalau korang tengok crowd, let see kalau kat party. Korang lebih suka tengok sume orang pakai baju warna muram or yang berwarna warni.? See.? Even tadika pun kalau korang tengok, warna happening aje.


faktor keceriaan : kawan


Kawan pun. Kawan pun boleh pengaruh keceriaan. Kalau kawan yang bunuh semangat, muram, yang kira memang stok jatuh kan korang lah, memang tak ah korang nak ceria,kan.? Cubalah korang ada kawan yang ceria aje memanjang. Yang buat korang gelak. Buat korang rasa nak pijak pijak dia. Mesti hidup korang happening. Carilah kawan yang macam tu. Macam red. Kan.?



Ehem.



Yup.It's true that ada certain things yang buat kita sedih. Normal lah rasa sedih and down kan.? Nak nak lagi bila baru lepas putus cinta. But. Ada jugak benda yang kita terlepas pandang, untuk buat kita ceria even dalam kesedihan.



Okay. Mind programing. Mind program ni penting. And I mean sangatlah penting. Macam yang red cakap kat entri lepas. Korang kena lah set kan otak korang on positif thought. Buang kan semua negative thought. Be positif.! It's okay kalau korang tak dapat nak positifkan diri masa korang aktif.


Yeah. Memang red mengaku. Memang tak senang + mudah nak jadi positif bila kita tengah down gila gila. Nak nak lagi bila kita lalu kat tempat yang bawa kenangan. But still.! Kita still boleh set minda kita positif. Bila malam melabuhkan tirai. (haha. pandai pulak aku berkias). Okay back to the topic. Set our mind positive bila nak tidur. Fikirkan yang kita nak ceria untuk esok pagi. Nak get through ujian ujian Nya dengan lebih tabah. And so on.



Berdoa. Ya, berdoa lah sebelum tidur. Mintak kat Allah, "esok pagi, bila aku terjaga, jadikan lah aku orang yang positif, ceria, bahagia, beriman dan buat apa pun sebaik mungkin, ya Allah" . Tak susah pun kan.? Just sebaris ayat ni untuk setiap kali sebelum tidur. Ya, sekali lagi red nak tegaskan kat sini. Berdoa lah. Kita tak berdoa, tak dapat lah. Dah nama pun doa. Doa = Minta. Insyaallah Allah perkenankan bila kita meminta. Kalau kita tak doa untuk jadi ceria, macamana kita nak ceria, ye tak.?


Biarkan dendam korang berlalu pergi. It's really okay.


Maafkan orang. Ha. Red tahu benda ni susah nak dilakukan pada sesetengah orang. But, listen. Bila kita maafkan orang, dendam kita semua hilang. rasa benci semua akan hilang. Tak ke benda ni lead us to keceriaan.? Don't you think so.? Fine, kalau tak dapat jugak, try maafkan orang bila korang tengah berbaring. Yup. Maafkan orang sebelum korang tidur. Kalau korang tak percaya, korang try lah.



Ya. Kalau korang perasan, memang 60% ulasan red tentang segelintir cara untuk buat kita ceria and bahagia adalah bila sebelum tidur. Kajian pernah kata, bila tiba nya malam, badan kita akan rasa berada kat masa paling relax. Allah pun dah nyatakan dalam al-Quran bahawa malam diciptakan untuk kita tidur (relax). Plus, setiap benda yang kita fikir sebelum tidur adalah lebih kuat gamnya ke otak kita. Jadi, yang mana doa korang, mind set korang, insyaallah akan bagi effect.


 
Sebab tu lah kebanyakkan cara untuk ceria atau bahagia red tekan kan kat sebelum tidur. Red pun sure, yang ramai antara korang tak perasan fenomena ni kan.? Jangan tipu. Jadi, buat apa kita nak bermuram kalau kita boleh ceria.?





Terima kasih sudi baca.





Sekian





.


20 comments:

Unknown said...

woooo~~~ setgh je pat bacer..sedeh oden bc nih..hek3..tak payah sedih2..4 yg sedih tu..sebab lau sedih t jd mudy..tak best..lalalalal

red gitarputeh said...

ha.?

Dzu Aamal said...

uwaaa..kalah main game! hakhak! =P nice info jap nk bace,,trus komen je niey =)

red gitarputeh said...

cl : err.. camtu pulak.? hahaha

feeza macho said...

oke oke sye buat .tp tp .. memang susa lah na maafkan org .grr >.<"

red gitarputeh said...

hehe. gud luck. :) kalau tak dapat jugak, red bagi cara lain pulak yer :)

deeya said...

seronok baca entry nie sampai abes .. ade kala sampai aku tersenyum sensorang . semoga kita semua sentiasa ceria .. senyumlah even kita sedih . ALLAH kan ade :)

red gitarputeh said...

deeya : hehe. terimakasih. :)

Siti Safiyyah said...

yup, ss setuju dengan point2 red..teringat dulu kata2 Dr. Muhaya, perkara yg paling susah nak dilakukan ialah memaafkan orang..ss pon macam tu dulu..tapi skang bila dah maafkan dia, terasa tenang hidup ni..:)

red gitarputeh said...

hehe. alhamdulillah :)

ilyia syafira said...

for the very first time visit your page . interesting . :)
alamak red ! mmg suke ehem2 erk ?? mcm nak mengorat ade jugak ! auww . ;)

red gitarputeh said...

kurakura : haha . terima kasih. kalau sudi, bacalah entri entri lain jugak. :)

Unknown said...

yuhuuu...atok lioke!

red gitarputeh said...

atok : wah!!! atok singgah blog red yang tak seberapa ni.!!!! terharunya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hahahahaha XD

KUREKURE COMEL said...

mina dh baca td...cuma tak terkomen...



sabar ada tahap tau red...mina sabar...sabar...sabar...
dah lima tahun sabar...

mina cube utk memaafkan...lg teruk diorng buat...

sedih la...

red gitarputeh said...

laa.. mina.. mana bule macam tu.. sabar kita tak ada had sebenarnya.. kita sendiri yang letakkan had tu.. so mina chill aje kayh.! jgn risau.. Allah tolong punya. as long as kita tak risau and takut. :)

KUREKURE COMEL said...

red....maybe mina maafkan..
tp karma tetap karma....


hope itu jd pengajaran...


kami ni dibuat mcm kucing kurap...


susah red utk pahami permasalahan..
mina sudah cukup tabah utk berdiri..

tp kdg2 gagal...sbb brape ramai anak2 yatim yg berpaut di badan mina....sedih gile...

red gitarputeh said...

lah. macam tu rupanya.. emm.. tak pe lah mina.. Allah tak kan biarkan orang macam tu senang. percayalah. bukan kerja Allah kalau biarkan orang macam tu senang.

Shazwani said...

hhe , wani comment ni , haha , bt0l la ape yng red ckp tu , stuju sngt ! :)

red gitarputeh said...

wani : hehe :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...