Take Your Own Risk Kalau Pilih Bercinta Lepas Kahwin Lagi Baik. | Gitarputeh


Monday, January 16, 2012

Take Your Own Risk Kalau Pilih Bercinta Lepas Kahwin Lagi Baik.

Assalamualaikum.



 Korang baru lepas putus ke? Alololo.


Hello lonely girls and mulut-manis-boys. Kalau diikutkan pada entry aku sebelum ni, aku ada mention pasal bercinta. Yeah. Love and eww eww. Pasal putus cinta lah, hape lah, jadah lah. But ada satu sentence tu aku cakap its okay kalau kita nak bercinta. And that makes the sentence means bercinta sebelum nikah. And the interesting point is, is it wrong bercinta sebelum nikah?



And for majority of people opinions, diorang akan cakap istilah 'couple' tu tak ada dalam islam. And diorang akan prefer pada, "I rather love after married" . And that is bull-sit. Sebab apa? Sebab ramai je cakap macam tu. And then bercinta jugak sebelum nikah. See? Bukan lelaki je tak tahu tunaikan apa yang dijanjikan. Perempuan juga. Fair lah kan? Hek hek.



And ingat lagi tak kes video about someone is been proposed by stranger? Aku sure ramai yang nak kena proposed by stranger lepas tu. Influence lah kata kan. *ramai terasa* . And did you guys know that she is a very lucky girl. Sebab nak kata strangers tu tak jugak sebenarnya. Sebab her aunt's friends yang recommend kat aunty perempuan tu. So, sedikit sebanyak family dia tahu latar belakang lelaki tu. And adakah aku nak troll korang yang nak bercinta lepas kahwin?



Stranger carries risk all the way
 

And the answer is yes. HAHA. Buckle up your sit belts and jangan nangis. Alolo. Okay listen. Aku tak tahu macamana korang boleh nak bergantung nasib macam Nur Dianah tu. Even Dianah tu takes her risk nak terima proposal lelaki tu, tahu? And apa yang aku nampak which is korang tak nampak adalah risiko yang Dianah ambil.



Okay, can you guys tell me, korang nak ke terima someone yang korang tak pernah kenal dalam hidup jadi pasangan hingga akhir hayat? I mean like how dia punya penampilan, keturunan, harta, dan agama? Okay aku bagi contoh. Keturunan. Cuba korang bayangkan, 'stranger' yang propose korang tu, latar belakang dia dari ahli kongsi gelap. And you wouldn't even know about it. Sebab korang terima je lamaran si stranger.



Korang tahu tak betapa bahayanya hidup korang kalau salah seorang family korang ada kaitan dengan kongsi gelap? Kes dia memang tak diheboh heboh. Kalau korang nak tahu, just cari kawan yang ada kaitan dengan kongsi gelap, rapat dengan dia, nanti lama lama dia akan ceritakan kat korang. And that is just a freaking out. And same goes to 'stranger' yang propose korang tu ada kaitan dengan ah-long. Korang nak ke rumah di simbah cat bagai? Who knows kan? Dah nama pun stranger.


Ah-long has no mercy (tapi apa kaitan dengan ninja turtle? -.-)


Harta. Just imagine kalau si dia yang propose korang tu adalah dari orang susah? Korang nak tanggung family dia sekali? Kalau korang mampu, just go for it. Cuba kalau korang punya gaji pun cukup makan untuk family kecil korang sendiri je. Macamana korang nak manage untuk tanggung satu family dia? And macamana pulak kalau dia orang yang susah and then pernah pinjam ah-long? Dah berantai kat situ.



Okay tadi tu cuma pasal keturunan and harta. And I'm sure part penampilan korang boleh ketepikan, sebab most of girls cakap, "Saya tak pentingkan penampilan. Janji hati baik" . Pfft. Tak pentingkan penampilan kunun. Bila nampak lelaki hot macam Mat Lutfi, angau jugak dibuatnya. But orang kata tu alah bisa tegal biasa, kan? Walau pahit kita telan jua. Ehem.




Tapi kan, cuba kalau aku letak Sungha Jung. Yang dah masuk Islam punya. Korang figure it out. And ianya boleh membuktikan yang perempuan memang suka pada benda benda cantik dan comel. Kalau tak percaya, letak lah diorang kat shopping mall. Komform semua benda dia kata cantik. Cantik cantik cantik. Beli tak pun. -.-'



Ambil tahu lah sama ada Encik Beliau suka sosial atau tak


And bila masuk point yang ke empat, korang kena sangat ambil serius. Sebab macamana korang boleh nak terima 'stranger' dalam hidup korang kalau korang tak tahu latar belakang dia tentang agama. Which is dia solat cukup ke tak. Ikut perintah Allah ke tak. And others. Silap hari bulan, dapat suami yang panas baran, di salahkan semua lelaki memang panas baran. Time tu baru nak menyesal. Hey, Lelaki yang jaga agama dia, baran dia dipelihara tahu? Insyaalllah.



And sekali lagi aku nak tekan kan, for those yang nak bercinta lepas kahwin, just think again. Lainlah kalau parents korang yang cari tu betul betul tahu latar belakang bakal pasangan korang yang akan dibawa ke Jannah tu. Atau pun, kalau degil sangat nak jugak stranger, korang pesan kat mak, "mak nanti tolong cari yang baik pada penampilan, keturunan, harta, dan agama, ya ^.^ " . Komform kalau tengah masak sambil tabur garam dalam lauk tu, garam yang ditabur tu tumpah semua masuk dalam lauk. HAHA.



(Hilang gian aku nak troll. HAHA. *sebenarnya aku nak troll pasal perempuan. Lalala*)



Updated : Oh ye. Aku mention bercouple ke bercinta ye? ^^ Tak salah bercinta cara islam asalkan tak langgar batas pergaulan kan? Bercinta dengan bercouple tu dua benda yang berbeza tahu? Search balik. [Beza Antara Bercouple Dan Bercinta]



Update 2 : Duhh. Korang salah faham yang aku galakkan couple =.= Aku tak galakkan langsung bercouple. Betul lah tu komen korang kata dalam Islam ada pertunangan. And pertunangan termasuk dalam kategori sebelum kahwin, kan? -.-


Refference;
Cinta Sebelum Kahwin Itu Ada. Halal. (Hilal Asyraf)
Cinta Dahulu Sebelum Kahwin? (Ustaz Ismail Kamus)
Declaration Of Hukum Haram | Beza Antara Bercouple Dan Bercinta (BlogTheOtherKhairul)
*Ada lagi beberapa dari forum iluvislam tapi aku lupa linknya. Sorry.



Sekian



.


28 comments:

Eyka said...

k.


#tak rse kene troll pon..

tapi macam sweet je kwin leps 2 bercinta..ade je bahgia..tgok org dulu2..hahaha;p

leklu..jgn bullshitt sgt ahh wey! hahahaha:P

nice troll betei! :P

Jejaka Terhangat said...

Taaruf dan tempoh bertunang..pernah dengar?

Sapi said...

so berguna ni..

Syazwan Youb said...

Sebenarnya Islam ada bagi alternatif untuk bertunang dulu .

Antara tujuan dibenarkan bertunang dahulu adalah sebab kita nak kenal siapa pasangan kita .

Flower Detox Tea said...

kalau nak berdinta pas kawen pun jangan pakat main redah je.sebab tu dalam islam ada konsep taaruf sebelum kawen.tujuan utuk kenal pasangan kita.gila ke hape nak pakat kawen macam tu..aku pun pkir nak bercinta blom kawen,tapi jaga batas r der..tapi sampai sekarang aku single..huwaaa..haha

Dzu Aamal said...

Oh saya tak setuju. I really rather love after married. But somehow, pray to your GOD everyday to sent you a nice couple for yours. Kenal budi bahasa dia, tak bermakna kita kena bercinta. :lalu

dRopPuc!noo™ said...

yes2.. memang ok je bercinta lepas kawen, and the point is, carilah calon suami yang beriman sebagai the first criteria..
yes. islam x suro kita kawen membabi buta x kenal dulu pasangan kita kan..
bukan jumpa tepi jalan terus buat laki ye dak.. :)

Awan Nano said...

i got cousin yg d tunangkan scra paksa..hmpir stiap mlm dia ngis sbb x suka ngan llki 2..tp smua 2 plihan family..mau ke x..prtnangan tetap d truskan..cruel isn't?...but sllunya org tua ne akn buat yg terbaik utk anak dia epclly anak pompuan n its wont be easy nak serahkan ank pompuan mrak ke tgn org yg x memenuhi ciri pilihan mrka..so "stranger" if daa jdoh kan x kan kita nak tolak..smua 2 keja Allah..kdg2 kita dpt jodoh "stranger: mcm tu..mcm ne..mgkin smua 2 ujian bg kita..siapa tahu mgkin ada hikmah smua 2... :)

Daddylicious said...

setuju harus kenal dahulu dan bercinta dan berkahwin...bukan berzina dan seangkatannya dengannya...


jangan sama kan hari ini dengan zaman sebelum perang jepun...itu gila namanya!

Anonymous said...

Assalammualaikum. Insyaallah, entry yang baik. Cuma nak tambah sedikit semoga jelas kepada pembaca yang lain. Mana lah tahu nanti ada pembaca yang mbaca sekali lalu, yang tengah angau bercinta akan cepat-cepat mengiakan bahawa ber'couple' tu tak salah.

Tawakal dalam Islam bukanlah berserah semata-mata, konsep tawakal mestilah berusaha sebelum berserah kepada Allah swt.


Beza bercinta dan bercouple adalah pada perlakuan manusia itu sendiri. Tak salah untuk jatuh cinta kerana itu lumrah manusia, tapi salah jika rasa cinta itu di salurkan dengan cara yang salah. Analoginya, tak salah untuk membuang sampah, tapi pbuatan mbuang sampah itu menjadi 'salah' bila kita buang sampah kat luar daripada tong sampah ( ex-sungai ).


Tujuan Islam tidak mbenarkan kita bercouple sebelum berkahwin tak lain untuk mengelakkan zina. Jangan lupa dalam islam masih ada konsep taaruf. Iaitu bkenalan sebelum berkahwin.


Insyaallah, janji Allah dalam surah An- Nur ayat 26 - (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.



Islam itu indah, keindahannya melebihi indahnya cinta kepada manusia. :) wallahualam.

Gua said...

wahh, entry ni buat aku tersentap la pulak. baru bercita-cita nak jadi cam dianah tu. hehe :)

nots said...

Sokong gila bro . Even kau nak troll perempuan kan , hah tak kesah lah . Yang penting apa yang kau cakap nih , sangat terkesan . Cehh !

N'Craft said...

rys rasa tak salah terima stranger as partner. sebab pun biar la logik kan..parents sah2 akan soal selidik latar belakang lelaki tu plus macam yg touya cakap, kan ada bertunang? haaa..lagi satu, girl takkan terima seseorang tu sewenang-wenangnya tanpa berpikir betul-betul sebab ni soal hidup bersama tahu!! so, sesiapa yang dah terima lamaran lelaki stranger mesti dah buat solat istikarah bagai, and dia confident dengan keputusan dia. insyaAllah diorang akan bahagia. :D
walaupun lelaki tu comel, kaya macam manapun...

Unknown said...

I'll take that risk Red. Dont worry too much =)

YasminJHunwick said...

sebab tu lah ada nya tunang dalam adat. Tapi, macamna kalau couple tu tapi couple tu tak pernah jumpa? Hanya text2 jarak yaang jauh? Zina hati kan tu ?

Unknown said...

http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/01/lihatlah-kepadanya.html

untuk red sayam :syg

red gitarputeh said...

@Jejaka Terhangat, @Touya K II, @Cik Hujan, @Gadis Pantai Timur - Baca Update 2.

@YasminJHunwick - Aku tak cakap pun boleh couple

Unknown said...

u must mention it earlier,so that ppl wouldnt get misunderstanding about ur entry k Red :mujuk

red gitarputeh said...

@ReYnn - Sorry. My bad.

red gitarputeh said...

@YasminJHunwick - By the way, awak tahu ke, texting macamana yang dikira sebagai 'zina hati' ? Search balik.

The Everyting In My Life said...

huhuhu....ok, i choose to bercinta.tp apa beza bercinta and couple?xsama ke???? :D hahahahaha...nmpk mcm best kn entry ni..za baca setengah jam...sbb nk fahamkan...n then...za nk komen gak pepanjang...tp agaknya x la panjang sgt kot...pastu...bila dh komen...za baca balik entry red yg paling last...update 1 n 2...which tell about 2 things seem different either kn kn kn....hm...xkesah la...mcm ada benda yg za xfhm....cma bila nk tnya.dh x ingt :D peace!

Maria Ozawa said...

Yeah, so true! But depends juga. Kalau kau baik, then selalu nyek jarang ada orang jahat/stranger yg nak propose kau. Dorang pown sedar diri, maybe. Hihi. ;)

Ta kenal maka ta cinta. Awww~ :P

The Crow said...

Entry ko kali ni best RED. Thumbs up! hehe..

Well, mengikut nisbah. Crow yakin orang berkapel ataupun bercinta sebelum kahwin lebih ramai yg berjaya meniti alam perkahwinan. Ini realiti. Siapa mahu sangkal. sila kehadapan. :)

Jodoh adalah skop yang meliputi ghaib dan batil. Kita hanya melalui jalan cerita yang sudah tertulis. Samada kawen dgn strangers atau tidak. Itu juga adalah salah satu tanda kebesaran Allah. Penyataan tentang kekuasaan Allah mengatur hidup manusia dgn pelbagai corak.

Kesimpulannya, bg crow sama ada bercinta sebelum atau sesudah kahwin itu hanya perancangan kita dan Allah penentu segala. Namun beringatlah. Kahwin itu bukan penghapus dosa zina. Taubat itu ya. :)

RED.. komen crow larik topik lg tak? muahaha xD

(^_____^)

SN said...

stranger kat kita xpe lagi,jgn stranger kat semua family kita...

risiko jugak tu...kita nak mencari pun kena jugak kenal hati budi & berdoa Allah permudahkan segalanya.

Afasz said...

tk ramai yg bercinta selepas kawin kan...hanya segelintir.....seronok la rasanya dpt bercinta lepas kawin....lebih hangat ...tp ada gak cabaran nye...tp apa pon, jodoh di tangan Allah, kalau Allah dah tentukan dia untuknye so insyaAllah akan berkekalan....

Siti Safiyyah said...

hmm. hmm. hmm.

aku harap mak ayah aku akan carikan lelaki yg terbaik utk anak mereka ni. :') stranger pun stranger lah. terpaksa lah ambik risiko. keh keh keh

Farhan AJ said...

sokong JT .. bahaya gak entry ko ni red..sbb dalam ISlam sendiri cakap lebih baik bercinta lepas kahwin,pasal apa yg berlaku lepas tu bukan soal kita, tapi takdir..

ada istilah taaruf dan tempoh bertunang... dalam masa itu la pasangan boleh mengenali antara satu sama lain..

tapi x bermakna bila dah bertunang , boleh kuar berduaan sbg..cuma boleh mengenali si dia dgn lebih dekat..

jangan terima pakai logik akal kita dalam perkara yg sudah termaktub dalam agama..bahaya..

sHy said...

shy tak kisah la pape pon janji perempuan tu cantik....bila dah cantik balik umah penat2 hati pon tenang je tengok muka dia..tapi rupanya perangai teruk plakk..aisey maann..lagi tak best kan...so buat masa sekarang baik shy bercinta dengan duit..bila ade duit hati pon akan senang,girang dan riang....owh..panjang tak komen ni..ermm...takpela kan...hehehehe...by the way komen ni ditulis semasa shy masih di ofis..owh giler pening..luahkan segala stress di komen ini semoga tuan empunya blog ini baca akan panas seperti red..hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...